Pirmoreiz mēs bijām Islandē 2010. gadā. Ceļojums bija plānots vēl neredzētas valsts iepazīšanai, kas izslavēta ar savu unikālo dabu. Bija interese arī puspajokam izmēģināt apvidus braukšanas iespējas, jo neizdevās atrast ceļa biedrus, lai kopā būtu divas mašīnas.
Islandes pirmā iepazīšana bija veiksmīga un arī apvidus braukšanas plāni tika pat pārpildīti, jo paveicās atrast ceļa biedrus uz vietas Islandē. Brauciens noslēdzās ar mūsu iemīlēšanos ļoti savdabīgajā un apburošajā zemē, kura jebkurai gaumei varētu būt civilizēta un ne visai, saulaina un ne visai, laipna un ne visai, bet vienmēr ir pievilcīga un iespaidoša. Pēc pirmā brauciena radās sapnis atgriezties tur vēlreiz un to īstenojām 2013. gadā.
Gatavojoties otrajam braucienam, vairāk uzmanības pievērsām apvidus braukšanai, jo priekšstats par braukšanas apstākļiem Islandē jau bija radies.
Vēlos uzsvērt, ka Islandē stingri aizliegts braukt ārpus ceļiem, jo tā katastrofāli tiek bojāta augsne, pēc kā augsnes virskārtas atjaunošana var ilgt vairākus gadus. Šī noteikuma pārkāpums draud ar lielu sodu.
Taču Islandē ir cita alternatīva apvidus braukšanai. Tur ir daudz tā saucamo F-ceļu (“F” marķējums + ceļa numurs), braukšana pa kuriem ir apgrūtināta dēļ reljefa, rupjas grants vai ar dziļiem un straujiem brasliem.
Šie ceļi ir visas Eiropas džiperu mērķis tūrisma sezonā (jūlijs-augusts). Citā laikā ceļu daudzums ar apgrūtinātu caurbraukšanu ievērojami pieaug, jo nāk klāt ceļi, kuri tūristu sezonā skaitās “parastie” ceļi. Arī laika apstākļi tūrisma nesezonā parasti nav tik patīkami un var stipri pabojāt braukšanas prieku, nereti arī caurbraukšanas iespējas. Islandē ir arī ceļi ar marķējumu “unmarked trails”, kuri nav ieteicami braukšanai vispār.
Islandes strauji mainīgo laikapstākļu dēļ, F-ceļu stāvokli pastāvīgi monitorē Glābšanas dienests. Informācija par ceļu stāvokli atrodama Glābšanas dienesta mājaslapā internetā, Informācijas centros (Islandē tie ir bieži sastopami), Glābšanas dienesta punktos, pa tālruni vai, kritiskos gadījumos, pat uz ceļa zīmēm.
Pirms braukšanas pa F-ceļiem, ieteicams painteresēties par aktuālo ceļu stāvokli plānotajā maršrutā, kā arī noskaidrot laikapstākļu prognozi. Pirmkārt, jārēķinās ar pašu spēkiem, jo, neraugoties uz to, ka Glābšanas dienests strādā labi, mobilo sakaru pārklājums nav visur un garāmbraucēji varētu nebūt ilgu laiku.
Gar F-ceļiem parasti nav apdzīvotu vietu, apkārt ir vienīgi mežonīga daba, kas palielina braukšanas baudu.
Mūsu galvenie 2013. gada plāni bija baudīt F-ceļus un apskatīt tūristu mazāk iecienītos Islandes rietumu rajonus, kurus mēs neapskatījām iepriekšējā reizē, 2010. gadā. Mūsu plāni bija absolūti reāli – reāli izvērtējām mūsu spējas līdz ar ko viss izdevās!
Mēs izbraucām divpadsmit F-ceļus – dažus pilnībā, dažus daļēji, nobraucām vairāk nekā 3000 km, apskatot ļoti interesantus dabas objektus: ūdenskritumus, dažādus vulkāniskos veidojuus, alu ar ledus stalaktītiem un stalagmītiem, putnu tirgu, roņu apmetni.
Tāpat mēs pagaršojām vietējas delikateses, sagaidījām saulrietu un saullēktu uz ieža pie okeāna, pavadījām neaizmirstamus mirkļus lidojumā virs kalniem un ledājiem, izbaudījām karstas vannas un karstu ūdenskritumu, paskatījāmies uz leju no vulkāna.
Vēl palika neizbrauktie F-ceļi, vēl nav redzēti vaļi un sasaluši ziemas ūdenskritumi, nav uzkāpts leģendārajā Heklas vulkānā, nav pagaršots Hákarl – gardums no sasmakušas haizivs, un ir sapnis atgriezties. Lai piepildās sapņi!
4x4centrs.lv pateicas Olgai Gradusovai par aprakstu un foto!