Turpinot labi iesākto 4×4 auto testu tradīciju, šoreiz dodamies ceļā ar jauno Toyota RAV4 2019 Hybrid. Svētdiena ieplānota, izdevusies skaista, saulaina, dienu iepriekš, 16. februārī krituši kārtējie siltuma rekordi un pavasaris Kurzemē sit zaļu vilni. Sniegs gandrīz nokusis, kaut Vidzemes augstienē tas vēl brienams līdz ceļiem.
Testa brauciens sākas ar nelielu pārpratumu, izrādās pirmie demo RAV4, kas saņemti no importētāja, ir priekšpiedziņas. Pilnpiedziņas auto Latviju sasniegšot tikai 2019. gada aprīlī. Neraugoties uz to, auto lutina ar ekstrām, kādas līdz šim pierasts vērot augstākas klases auto: esam tikuši pie maksimālās Premium Plus komplektācijas, kas Latvijā novērtēta ar 39 440€. Dārgāka par to ir tikai Premium Plus pilnpiedziņas versija ar 42 380€.
Pat vairākas dienas pēc testa RAV4 sniegtā komforta sajūta ir kā lieliska maltīte labā restorānā, kuru gribas atcerēties un izbaudīt vēlreiz: ekselentā dinamika, gaitas īpašības, adaptīvā stūre, drošības asistenti, adaptīvā kruīzkontrole, priekšējie sēdekļi ar ventilāciju, salona ādas apdare, panorāmas jumts ar lūku, elektriski paceļams un nolaižams bagāžnieka vāks, sēdekļu apsilde aizmugurē sēdošajiem, stūres apsilde, bezvadu lādētājs mobilajam tālrunim – tā ir tikai daļa no ērtībām, ko sniedz šis auto.
Nenoliedzami patīkama ir arī jauna auto salona smarža. Mūsējam odometrs rāda vien 1560 km. Protams, ir arī mīnusi, turklāt, diezgan pamanāmi. Bet par tiem nedaudz vēlāk.
Auto gaita ir uzteicama. Uz līdzena asfalta, kas Latvijā vēl šur tur saglabājies, gaita ir klusa. Aerodinamiskie trokšņi brīžiem dominē vairāk. Uz “ielāps pie ielāpa, ne adatas dūriena” tipa asfalta seguma, kādu satikām vairākkārt, piekare enerģiski izstrādā ceļa nelīdznumus, nemazinot braukšanas komfortu. Kopumā auto balstiekārta ir stingra un vadāmība lieliska, stūre precīza un adaptīva. Mīkstie salona apdares materiāli ir kvalitatīvi, nekas negrab, nečīkst arī uz bedraina ceļa. Cieto plastmasu kvalitāte ir viduvēja, vadoties pēc taktilajām sajūtām.
Ļoti iepriecina auto dinamika, īpaši hibrīda versijā, kur 2,5 litru VVT-i benzīna dzinējs kombinācijā ar elektromotoru piedāvā 219 z.s. “kokteili”, kas parāda ļoti efektīvu sniegumu tieši zemos apgriezienos, uzsākot kustību. Apdzīšana vienkārši ir bauda.
Normālā režīmā RAV4 Hybrid spēkstacijas dzīvo savu dzīvi – benzīna motors ieslēdzas/izslēdzas automātiski. Tas notiek gandrīz nemanāmi. Straujākā uzrāvienā benzīna motors varētu šķist paskaļš ar viegli greizīgu rūkoņu. Auto aprīkots ar automātisko CVT 6-pakāpju transmisiju. Braukšanai pieejami trīs režīmi: Eco, Normal un Sport. Pieejama pārnesumu pārslēgšana manuāli ar taustiem aiz stūres “+” un “-” vai tradicionālo ātrumpārslēgu. Ir atsevišķa poga “EV”, kas ļauj īslaicīgi manevrēt tikai ar elektromotoru.
Vadītāja vieta ir ērta, viss pārskatāms, intuitīvi saprotams. Sēdeklis ērts, elektriski regulējams plašā diapazonā, kurpretim blakussēdētāja krēsls regulējams tikai mehāniski. Iesēžoties auto un aizverot durvis, kreisā roka iegrābjas nevis rokturī, bet logu pacēlāja pogās. Tā tas atkārtojas vairākas reizes, kamēr pierodu. Griestu augstums ne tikai garākam cilvēkam, bet arī normāla auguma vīrietim prasītos lielāks. Starp galvu un griestu apšuvumu paliek vien daži centimetri, taču sēdekli noregulēt zemāk neizdodas…
Diena ir saulaina un sausa. Atveram lūku un tā ir patīkami klusa. Praktiski nekādu aerodinamisko trokšņu. Turpretim visai skumīgs ir iebūvētās JBL audiosistēmas sniegums. Skaņai pietrūkst dzidruma. Radiostacijas izvēle un regulēšana nelīdz. Zināmu neizpratni raisa arī multifunkcionālā displeja zemā izšķirtspēja, kas atgādina viedierīču ekrānus gadsimta sākumā.
Uz grants ceļa izteikti dzirdama akmentiņu sišanās pret sliekšņiem – tā it kā tur nebūtu jebkādas skaņas izolācijas. Auto, kura cena ir vairāk nekā 39 tūkstoši eiro, tomēr prasītos būt klusākam. Iespējams, to varētu novērst ar kāda elastīga materiāla uzklāšanu.
Braucot pa pašķīdušo lauku ceļu staigno segumu, auto viegli “slalomē”, īpaši lielākā ātrumā. Iespējams, pilnpiedziņa šo efektu mazinātu. Nelielās, ūdens pilnās bedrītes auto piekare “rij” pārliecinoši. Kustības ātrums nav jāsamazina. Piefiksējam, ka peļķu šļakatas uz dzinēja pārsega un piekšējā stikla praktiski nenonāk.
Veicam īsus pārbraucienus, piestājot pie dažādiem objektiem. Izkāpju no auto, veru aizmugurējās durvis, lai paņemtu fotoaparātu, taču nekā – durvis ciet. Atkal jāmeklē durvju atslēgšanas poga priekšējās durvīs, jo, uzsākot kustību, visas durvis automātiski aizslēgušās. Tas šķiet neērti. Iespējams, šo funkciju var atslēgt auto settingos, taču līdz rotaļām ar auto elektroniku laika neatliek. Līdzīgas neērtības īsajos pārbraucienos sagādā drošības jostu uzmācīgā un progresējošā signalizācija.
Pamazām diena sāk laisties uz vakara pusi, un, braucot pa meža ceļu, prasās pēc tālajām gaismām. Taču automātiskajā režīmā, tās negrib ieslēgties. Acīmredzot, iebūvētie gaismas sensori uzskata ka laukā vēl ir gana gaišs.
Kad satumst vairāk, nākas atzīt, ka smalkās Bi-LED tālās gaismas ir vājas. Pat labi lukturi ar halogēnspuldzēm dod pārliecinošāku sniegumu. Te jāpiemin arī samērā ilgā tālo gaismu atkalieslēgšanās pēc tam, kad pretimbraucošais jau garām. Pamatoti prasās ātrāka reakcija.
Mūsuprāt, degvielas patēriņš varētu būt mazāks. Nobraucām ap 400 km pa dažādiem ceļiem, tostarp pavasara pašķīdušiem grants ceļiem, un rezultātā vidējais patēriņš bija 7,5l/100km benzīna. Saņemot auto, uz paneļa bija redzams rādījums 6,9l/100km. Abi šie skaitļi ievērojami atšķiras no RAV4 specifikācijā solītajiem 5,6 litriem. Kā tad tā?
Nespēju iedomāties kā jābrauc, lai sasniegtu šādu rādījumu. Un šis vēl ir tikai priekšpiedziņas auto… Pilnpiedziņa uzlabos apetīti vēl vismaz par puslitru.
Atsevišķi jārunā par jaunā RAV4 eksterjeru. Ja īsumā, tad mums auto ārpuse šķiet pārāk robusta, pierūkst arī kāda skaista dizina elementa, “odziņas”, kas būtu skatiena vai fotografēšanas vērta. Varbūt tāds “kantainums” ir nākotnes auto mode, un Toyota spēj to paredzēt jau šodien? Laiks rādīs.
Interjers ir krietni patīkamāks – vienkāršs un gaumīgs.
Kopumā varam teikt, ka brauciens jaunajā RAV4 mums patika, taču arī novēroto nepilnību ir diezgan daudz. Un īsti nav saprotams, kādēļ sarežģīt un sadārdzināt auto izmaksas ar hibrīda dzinēju, ja degvielas patēriņš tāpat saglabājas augsts. Ja dinamikas dēļ, tad tas ir attaisnojies.
Salīdzinot ar citu Japānas autoražotāju konkurentiem – Nissan X-Trail, Honda CR-V Hybrid un Mazda CX-5, Toyota RAV4 Hybrid piedāvā labākos jaudas un dinamikas rādītājus. Un arī augstāko cenu, ja salīdzinām šos krosoverus to maksimālajās pakotnēs.
Atliek vienīgi cerēt, ka ilgtermiņā Toyota RAV4 pierādīs savu augsto uzticamību un izturību, ko pārbaudīt vienas dienas izbraucienā nav iespējams.
Tālab galīgā izvēle lai paliek jūsu ziņā – patīk vai nepatīk, labi vai slikti, dārgi vai ne pārāk, pirkt vai nepirkt.
Teksts: Alberts Ziemelis, Edvīns Bauers
Foto: Alberts Ziemelis, Edvīns Bauers
Pateicamies Wess Motors Toyota par sniegto iespēju testēt jauno Toyota RAV4 2019 Hybrid.
Piezīme: šis ir brīvprātīgi tapis materiāls un tas nav apmaksāts.