Teksts: Edvīns Bauers
Foto: Jānis Lazdāns
Automašīnu testam piedāvāja WESS Motors
Automašīnu testēja “Mazozoli 4×4” eksperti Edvīns Bauers un Jānis Lazdāns
Motors: V8 4,5 l turbo dīzelis
Jauda: 265 ZS (195 kW) pie 3400 apgr./min.
Griezes moments: 650 Nm pie 1600–2600 apgr./min.
Transmisija: sešpakāpju automātiskā, sadales kārba ar pazemināto pārnesumu
Piedziņa : pastāvīga pilnpiedziņa
Gabarīti: 4950/1970/1910 mm
Pašmasa: 2600 kg, pilna masa: 3330 kg
Klīrenss: 225 mm
Paātrinājums 0–100 km/h: 8,2 s
Maksimālais ātrums: 210 km/h
Vidējais degvielas patēriņš: 10,2 l/100 km
Cena: sākot no Ls 54 000
Kā apgalvo paši Toyota inženieri, visas Land Cruiser modeļu paaudzes ir radītas, par pamatu izvirzot trīs svarīgākās īpašības: spēks, izturība un uzticamība. Jaunais Toyota Land Cruiser V8, kurš Latvijā parādījās 2008. gada sākumā, nav izņēmums. Tikai pie jau minētajām īpašībām, tāpat kā V8 priekšgājējam Land Cruiser 100 varam pievienot vēl šīs: komforts, prestižs un Lexus līmeņa salons.
Jā. Tāpēc šoreiz varbūt neapspriedīsim jaunā modeļa izskatu. Šajā virzienā dzirdēti vairāki kritiski viedokļi, taču mēs būsim piesardzīgi ar vērtējumu, jo – vai jaunais 120-tais tālajā 2003. gadā likās pati pilnība? Tagad gan, un to apliecina arī pārdošanas rekordi.
Tomēr ir arī citas lietas, par kurām nestrīdas. Piemēram, iespaidīgais jaunā V8 dīzeļdzinējs ar 265 ZS jaudu un 650(!) Nm giezes momentu plašā apgriezienu diapazonā. Eksperti pārbaudīja rūpnīcas norādītos dinamikas parametrus un – nav melots, vairāk kā 2,5 tonnas smagais auto tiešām sasniedz 100 km/h 8 sekundēs, bet 400 metrus pieveic 16 sekundēs! Tiesa, maksimālais ātrums palika pašrocīgi nepārbaudīts, taču 170 km/h tika sasniegti bez piepūles.
Kaut arī „īsti veči” parasti uzskata, ka ABS, ESP un citas mūsdienu automašīnās sastopamās elektroniskās sistēmas ir domātas „iesācējiem” un „nejēgām”, tomēr tieši Toyota jaunās tehnoloģijas ir iespēja savienot „nesavienojamo” – perfektu automašīnas vadāmību uz ceļa un iespaidīgu veiktspēju bezceļa apstākļos. Piemēram, Kinētiskā dinamiskā piekares sistēma (KDSS). Tā automātiski vada priekšējo un aizmugurējo stabilizatoru ar divu hidraulisku cilindru starpniecību, kā rezultātā uz cieta seguma tiek novērstas virsbūves svārstības, bet braucot pa apvidu katrs ritenis var kustēties ar lielu amplitūdu (t.i. laba riteņu artikulācija).
Ir arī citas tehnoloģijas, kas domātas tieši bezceļa apstākļiem – 4 riteņu aktīvā augstuma kontrole un adaptīvā regulējamā piekare (4WD AHC un AVS), tiesa, testa laikā to bija grūti pārbaudīt, kā arī Crawl Control, kas ir pilnveidota DAC (Down Assistant control) sistēma. Tā automātiski kontrolē automašīnas ātrumu, dzinēja un bremžu darbību, lai uzturētu iestādītu (1,3 vai 5 km/h) ātrumu un novērš riteņu izbuksēšanu un bloķēšanos.
Crawl Control pieejama tikai kombinācijā ar benzīna dzinēju. Jā, un pat ABS ir uzlabots un tagad spēj atšķirt dažādas ceļa/bezceļa virsmas un attiecīgi konkrētajiem apstākļiem arī darbojas!
Jaunais V8 ieguvis arī Torsen tipa centrālo ierobežotas slīdes diferenciāli, kurš sevi jau labi parādījis uz Land Cruiser 120 automašīnām.
Vai esat kādreiz dzirdējuši kā klusums skan? Es nē. Taču tieši tā gribās raksturot klusumu braukšanas laikā automašīnas salonā. Tikai, iespiežot gāzes pedāli grīdā, iespējams sadzirdēt dīzeļa ierūkšanos. Citādi – pilnīgs miers. Automašīnu vadīt ir viegli un nogurums pēc dienā nobrauktajiem 500 kilometriem ir daudz mazāks kā parasti. Iespējams, tas ir vislielākais ieguvums, ko dod īpašība „komforts”, un visas pārējās ekstras ir tikai patīkama piedeva. Droši vien arī gaumīgais, harmoniskais interjers rada mājas sajūtu un nomierina bieži satraukto prātu.
Automašīnas aprīkojuma saraksts ir iespaidīgs (piemēram, šeit ir 14 drošības spilveni), tāpēc visu uzskaitīt būs grūti, labāk ar to iepazīties Toyota dīleru interneta mājaslapās.
No sākuma bija tā kā mazliet žēl, ka testa automašīnai ir šosejas riepas, taču varbūt tā arī labāk. Pa cieta seguma bezceļu jaunais V8 pārvietojās pilnīgi bez piepūles, cik vien to atļāva ģeometriskie parametri. Ja vajag tikt kādā smilšu kalnā – jānospiež tikai pedālis. Grūti pat iedomāties, no kurienes mūs nāktos nocelt vai vilkt ārā, ja mēs aprīkotu šo auto ar atbilstošām riepām sāktu izmantot vairāk kā 10 gados gūto bezceļa braukšanas pieredzi…
Edvīns Bauers:
Šis nav ikdienišķs auto un ir jābūt ne tikai materiālai, bet arī morālai pārliecībai, lai kļūtu par tā īpašnieku. Tas noteikti daudziem var būt „otrās mājas”, ja ne pirmās, jo tajā nenoliedzami ir ļoti patīkami uzturēties, vadīšana viegla un automašīna kopumā ir ļoti funkcionāla. Iespaidīga motora jauda un dinamika, tiesa, arī prātīgi braucot nekādi neizdevās „nokļūt” līdz specifikācijā norādītajam degvielas patēriņam. Nebūšu pirmais, kurš to saka: ar Toyota Land Cruiser droši var doties ceļojumā apkārt pasaulei.
Jānis Lazdāns:
Pirms iekāpšanas auto tikai izplūdes gāzu smaka norādīja uz to, ka auto ir ar dīzeļdzinēju. Visas pārējās īpašības – trokšņu līmenis salonā, dinamika vairāk vedināja domāt, ka braucam ar jaudīgu „benzīnieku”. Pateicoties klusumam, kas valda auto salonā, ir ļoti grūti braukt ar CSN paredzētajiem ātruma ierobežojumiem. Teicama uzvedība uz ceļa ar mīkstu segumu, labi vadāms, paklausīgs auto, labi strādā pretizslīdēšanas sistēmas. Tiem cilvēkiem, kuriem ir pieredze sportiskā braukšanā, patīkams pārsteigums ir starpasu diferenciāļa bloķēšana, kā rezultātā drošības sistēmas tiek atslēgtas un auto jau ir jāvada „pa īsto”. Vizuāli automašīnai aizmugurējā daļa izskatās mazliet par augstu. Atsperojums varētu būt mazliet cietāks, ja vēlās ar šo auto braukt ekstrēmākos apstākļos.