Īsti amerikāņu auto mūsu cilvēkiem asociējas ar komfortu, lieliem gabarītiem, ne-ekonomiskumu un atšķirīgu dizainu. Pavisam nesen ar firmas „TC Motors” svētību mūsu rokās nonāca īsts Amerikas produkts – pikaps Dodge Ram 1500. Vai 21.gadsimtā mūsu priekšstati vēl aizvien atbilst īstenībai? Dodamies kārtīgā testa braucienā to noskaidrot!
Pirmo pikapu Dodge radīja aptuveni 70 gadus atpakaļ ar nosaukumu „Power Wagon”. Automašīnu raksturoja fundamentāla pieeja gan piekares un transmisijas izveidei, gan arī tiem laikiem atbilstoša virsbūves konstrukcija ar uzsvaru uz funkcionalitāti. Tiem, kam ir laimējies šo auto redzēt dzīvē, apstiprinās, ka tik iespaidīgus dzelžus bieži negadās redzēt!
Savu fundamentālo pieeju un priekšējo spārnu izteiksmīgo dizainu Dodge turpina arī turpmāk, bet pirmās paaudzes RAM dienas gaismu ierauga 1981.gadā. Uzreiz jāsaka, ka līdz pat šai dienai Dodge Ram pikapi tiek ražoti ar trīs veidu kravnesību, ko pazīme skaitlis aiz vārda RAM – 1500 (500 kg), 2500 (750 kg) un 3500 (1000 kg). Kabīnes izpildījumi visdažādākie – gan divdurvju, gan četru durvju. Arī RAM šasijas mēdz būt dažādu garumu – tā teikt, „ katram pēc vajadzības”. Otrās paaudzes Dodge RAM uzsāk ražot 1994.gadā, trešās paaudzes 2002.gadā, bet mūsu šodienas testa auto ir jau ceturtās paaudzes RAM, kas kopš savas dzimšanas dienas 2009.gadā nesen piedzīvojies feisliftu, un viens no šiem eksemplāriem tagad nodots mūsu rokās tuvākai izpētei. Sākam!
Šī ir tā reize, kad hromēti-spoži-funkcionālo eksterjeru atliekam uz vēlāku laiku. Gribās izbraukt. Vairāk kā 5.8 metru garais Dodge RAM 1500 Laramie Crew Cab ar 5.7 litru benzīna dzineju un 8-pakāpju automātisko kārbu vilināt vilina doties ceļā un palaist aulekšos zem motora pārsega dusošos 395 zirgspēkus!
Jā, ar dinamiku šim auto viss ir kārtībā! Taču vairāk pārsteidz tas, cik RAM ir viegli vadīt. Braucot pa pilsētu, ir gandrīz vai grūti noticēt tam, ka ar šo 6×2 metrus lielo, 2 metrus augsto un ap 2.6 tonnas smago „kuģi” var tik veikli manevrēt! Citiem vārdiem sakot, braukšana ir viegla, neprasa piepūli un īpašas iemaņas. Par šadu sniegumu nenoliedzami jāsaka paldies labai pārredzamībai, ergonomiskam, pārdomātam vadības slēdžu izvietojumam un arī jaunajai Four-Corner Air Suspension System pneimatiskajai piekarei.
Virzoties ārā no Rīgas, mēginām iepazīt un novērtēt salonu ar visu tā bagātīgo aprīkojumu. Jāatzīst, ka vadības konsoles un arī salonam kopumā dizains ir gaumīgs, bez dīvainiem „izlēcieniem”, kvalitatīvs, ar noslieci uz jēdzienu „ekskluzīvs”. Bez jau mūsdienās pierastām ekstrām japiemin LED salona apgaismojums, priekšējie sēdekļi ar ventilāciju, apsildāmi otrās rindas sēdekļi, saprotami vadāma multimediju sistēma viduskonsolē, elektriski regulējami pedāļi ar atmiņu, parkošanās sensori ar atpakaļskata kameru un – mans mūža sapnis – apsildāms stūres rats. Un tik lielu vietu aizmugures rindā sedošo kājām neesmu redzējis nevienā mašīnā… Patiešām nezinu, ko vēl te varētu vēlēties!
Kad esam nonākuši netālu no galvaspilsētas esošos smilšu kalnos, varam izkapt no RAMa un rūpīgak paskatīt šī pikapa ekterjeru. Apsveicami, ka Dodge konsekventi iztur gadu desmitos kultivēto dizainu un nav pārvērtis RAM līdzīgu tūkstošiem citu auto visā pasaulē. Diezgan agresīvais un izmēros iespaidīgais mašīnas priekšgals, papildināts ar daudzām hrometām detaļām, pievērš ikviena garāmgājēja skatienu. Tas var patikt vai nepatikt, taču vienaldzīgo nav! RAM 1500 aprīkots ar hromētiem 20 collu diskiem un riepām izmērā 275/60R20, kas ir lielakas par teju jebkuru no rūpnīcas nākušu apvidus auto. Rezerves ritenis – pilnizmēra, tiesa, ar vienkāršu metāla disku. Hromētie bamperi ne tikai labi izskatās, bet ir arī izturīgi. Wheel-to-wheel sānu sliekšņi atvieglo iekāpšanu un uzlabo mašīnas aerodinamiku. Kārtīgam auto ir jabūt kārtīgiem vikšanas āķiem – prieks, ka Dodge inženieri par to nav aizmirsuši, tie atrodas labi saniedzamā vietā un, integrēti priekšējā bamperī, dod akcentu kopējam auto izskatam.
Kravas kaste mūsu testa auto arī ir lielāka kā vairumam Eiropas tirgum domāto 4-durvju pikapu. Tās garums ir vairāk kā 1,7 metri, platums 1,6 metri, bortu augstums 51 centimetrs. Te nu var salikt daudzko! Īpaša ir par papildus samaksu pieejamā Rambo Cargo Management sistēma, kurā ietilpst palielas glabātuves bagāžai (instrumentiem utml.) kravas kastes sānu bortos. Mūsu testa auto ir aprīkots ar ērti atveramu, vairākdaļīgu aizslēdzamu pārsegu. Nekļuva gan skaidrs, kā šo pārsegu var nostiprināt atvērtā stāvoklī, ja jāved krava, kas neietilpst noslēgtā kravas kastē.
Izklausās neticami, taču nu jau arī aizokeāna autobūvētāji stipri domā par degvielas ekonomiju saviem n –litrīgajiem dzinējiem. Protams, nevar gaidīt, ka 2.5 tonnas smaga pilnpiedziņas mašīna ar 5.7 litru benzīna dzinēju petērēs tik pat degvielas kā kompaktklases auto, tomēr… Jaunais Dodge RAM ir radīts, maksimāli cenšoties samazināt gaisa pretestību un, papildinot to ar Fuel Saver tehnooģiju un 8-pakāpju pārnesumu kārbu, degvielas patēriņš ir ap 12 litriem ārpus pilsētas un ap 20 litriem pilsētas režīmā. Tie ir diezgan labi rādītāji tik lielam auto, turklāt pastāv iespēja uztādīt gāzes iekārtu, nezaudējot garantijas.
RAM 1500 lietotājs var izvēlēties sekojošus riteņu piedziņas veidus – 2WD (aizmugurējo riteņu piedziņa), 4WD Auto (izbuksējot aizmugurējiem riteņiem, automātiski tiek pieslēgti priekšējie riteņi), 4WD Lock (pastāvīga abu tiltu piedziņa) un 4WD Low (visu riteņu piedziņa ar pazminātu pārnesumu sadales kārbā). Kā jau iepriekš tika minēts, automašīnai ir pneimatiskā piekare: priekšējā – neatkarīgā, aizmugurējā – masīvs tilts, kuru turošā daudzsviru sistēma spēj panakt līganu gaitu uz šosejas un neļauj lēkāt mašinas aizmugurei bedrainos grants ceļos. Bezceļa apstākļos, nospiežot slēdzi viduskonsolē, ar gaisa spilvenu palīdzību iespējams pacelt autoamašīnas virbūvi par apmēram 5 centimetriem. Kaut arī visai zemu novietotais priekšējais bampers norāda uz RAM lietošanu pa labākiem vai sliktākiem ceļiem, mēs nepakautrējāmies mesties īstos bezceļos un, jāsaka, ka arī tajos ar Dodge var justies pārliecinoši. Ja nu kaut kam gribās piesieties, tad jāmin vilkmes kontroles atslēgšanas neiespējamība, kas neļauj irdenās gruntīs izbaudīt visu motora jaudu, un pneimopiekares tomēr salīdzinoši mazie gājieni vertikālā plaknē. Taču saprotams, ka kaut kas nedaudz ir jāupurē vadāmības labā.
Šķiet, tāds varētu būt ikviens Dodge Ram 1500 īpašnieks. Jo nav iemeslu tādam nebūt. Bez visa iepriekš minētā ir vēl daudz citu pozitīvu lietu šajā pikapā. Mūsdienīgi, gaismas jaudīgi lukturi, pasīvās un aktīvās drošības sistēmas, iespēja vilkt 4.5 tonnu smagu piekabi. Salons ir ne tikai plašs un mājīgs, te ir padomāts arī par bērniem, kuriem ar pāris roku kustībām var uzbūvēt paaugstinātu grīdu. Tā ir gandrīz kā māja uz riteņiem. Un, ja vien šai mājai mūsu ne-amerikāniski šaurajos apstakļos fiziski ir atrodama vieta, tā būs noderīga gan strādnieku brigādei, gan medniekam vai makšķerniekam, gan ģimenei vai vienkārši dzīves baudītājiem. Ja makā ir pietiekoši daudz naudas, jūs vēlaties komfortablu, uzticamu auto un gribat dzīvot ar vērienu – šis būs īstais auto!
Reklāmraksts publicēts žurnāla MMD (Medības Makšķerēšana Daba) 2014.gada jūnija numurā.
Teksts: Edvīns Bauers (4×4 Centrs)
Foto: Didzis Pakalns (MMD)