Aizvadītajās brīvdienās Ēdoles apkārtnē notika „Kurland trophy 2009”, kur visas iespējamās medaļas sadalīja Baltijas labākie neceļu braucēji.
Paralēli Latvijas čempionātam notika arī FIA NEZ Cup noslēdzošais posms. Sīvākā cīņa, kā pēdējos gados pierasts, izvērtās starp Latvijas un Igaunijas vinčas meistariem. Lietuvieši ir stipri savās mājās, bet grūti pārvilināmi pāri robežām. Gatavojoties nākamgad gaidāmajam FIA NEZ čempionātam piedalījās arī izlūki no Somijas.
Bez Raikonena un Vatanena, tur netrūkst arī Krievijas trasēs rūdītu trofi braucēju. Gan jau spožās FIA NEZ medaļas daļu no viņiem atvilinās pie mums. Savukārt mūsu sportistiem būs iespējas pavizināties pa Somijas dižakmeņu krāvumiem.
Bet šai reizei neceļu braucēju dzīrēm tika piedāvāti trīs ēdieni. Pirmajā tika servēta trofi mērogiem neliela – tikai sešas stundas gara orientēšanās zona pa bebru pārņemtu krūmāju. Autobraukšanai īpaši nepiemērota vieta – tātad kā radīta trofi reidam. Nedaudz apžāvējušies sportisti devās nakts braucienā, sekojot leģendas norādījumiem. Tumsā ir daudz grūtāk novērtēt apvidus šķērsošanas iespējas un par katru navigācijas kļūdu jāmaksā ar smagu vinčošanos. Saldajā ēdienā svētdien bija tūristu iepriekš „sagatavots” dubļu aplis. Savā ritmā vienatnē pārvietoties pieradušie neceļa braucēji te skatītājiem par prieku ir spiesti cīnīties plecu pie pleca ar tuvākajiem konkurentiem. Emocijas sit augstu vilni!
Kopvērtējuma rezultātu aprēķins ir gana sarežģīts, tāpēc oficiālie rezultāti būs pieejami tikai novembra vidū. Patreiz ir laiks neoficiālajos rezultātos meklēt dažāda veida kļūdas, lai tās izlabotu. Cerēsim, ka tiesnešu profesionalitāte ir augusi un oficiālie rezultāti daudz neatšķirsies no šobrīd aprēķinātajiem.
Tr1 klase ir tik pat kā sērijveida apvidus automobiļi. Atsevišķi modeļi no konveijera noripo jau asfaltam zuduši. Pārējie var tikt pilnveidoti līdz labāko līmenim.
Tāpēc šī klase tradicionāli ir ar kuplāko dalībnieku pulku. Pēdējo gadu stabilie līderi Ints Freibergs, Gatis Kalniņš, Aldis Beķeris un Igors Kaveckis Ēdolē ieradās jau čempionu godā. Izcīnītā ceturtā vieta ļāva noturēt trešo pozīciju FIA NEZ Cup, bet nekādi neietekmēja viņu kopvērtējuma rezultātu Latvijas čempionātā. Trešie Ēdolē Sergejs Žabins un Ivars Ozols. Otrie viesi no Igaunijas Arto Kunnapas, Gunnar Obolenski un Kairi Kunnapas-Heinaru. Uzvarēja Aigars Mizga, Alvis Reinšmits, Arvils Mizga un Kārlis Ķergalvis. Šī uzvara viņiem ļāva pakāpties uz otro vietu gan Latvijas čempionātā, gan FIA NEZ Cup, kur kopvērtējumā pirmie titulētie igauņi Toomas Karp, Are Vest un Margus Poldemaa. Latvijas bronza – Nikolajam Boicovam un Romānam Jermolājevam.
Open klases braucamrīki vizuāli daudz neatšķiras no Tr1. Bet tehniskie noteikumi atļauj brīvi kompilēt dažādu apvidus auto agregātus. Šogad skatītājus un līdzjutējus priecēja sīvs duelis starp Puša un Rozes ekipāžām. Ēdolē uzvarēja Ivars Roze un Agris Kosītis. Otrie Arnis Pušs, Arnis Ziemelis un Inese Cirīte. Trešie igauņi Arvet Adson un Krister Peetmaa. Latvijas kopvērtējumā mainītā secībā – čempioni jau atkal Arnis Pušs, Arnis Ziemelis un Inese Cirīte. Otrie Ivars Roze un Agris Kosītis. Trešie Jānis Siliņš, Uldis Nikolajevs un Mārtiņš Jankovskis. FIA NEZ Cup uzvarēja mazāk pazīstama igauņa Urmo Novikova ekipāža. Otrie Arvet Adson un Krister Peetmaa. Trešie Ivars Roze un Agris Kosītis.
Baumas par TR2 nāvi, kā parasti, ir stipri pārspīlētas. Kaut arī tehniskie noteikumi ir nežēlīgi – no sērijveida apvidus auto ir jāizspiež maksimums, ko tas var veikt. Tas prasa vislielākos resursus un nepieļauj ne mazāko nolaidību tehnikas sagatavošanā. Pirms pāris gadiem mums bija četras izcilas ekipāžas, kas pašu mājās un tuvējās ārzemēs vienmēr nosedza visu goda pjedestālu. Jebkuras sacensības gribot negribot kļuva par atklāto Latvijas čempionātu. Viss plūst, viss mainās. Zeiza un Bergmanis pārgāja uz TR3 klasi, Zvingulis ir manīts stūrējam ATV. No vecās gvardes palikusi tikai Skudriņa ekipāža. Un igaunis Alvar Tahe, kas joprojām min mūsējiem uz papēžiem. Tāpēc rezultātu tabula visai vienkārša – trīsreiz pirmie Gundars Skudriņš, Normunds Bērziņš un Ēriks Goldbergs. Aiz viņiem Ēdolē un FIA NEZ Cup Alvar Tahe, Marko Ohtla un Ivar Praks. Latvijā otrie Nils Bernans, Gints Tabūns un Gints Jankovskis. Bronza Inta Marcinkēviča ekipāžai.
TR3 klase ir brīvas konstrukcijas prototipi. Dubļu F1. Tiem ir nosacīta vizuāla līdzība ar automobiļiem, galvenokārt tāpēc, ka tehniskie noteikumi prasa zināmu drošības aprīkojuma minimumu, ko vienkāršāk palienēt no esošiem modeļiem. Nu protams, arī četri riteņi. Kā nu bez tā! Šis gads pagāja tēva un dēla Viļņa un Aigara Zeizu zīmē. Latvijas un Lietuvas čempioni, FIA NEZ kausa ieguvēji. Vairāk nozīmīgu trofeju tuvākajā apkārtnē vienkārši nebija. Tīri teorētiski par Latvijas čempionu titulu varēja pacīnīties Edvīna Vanzoviča ekipāža, bet neierodoties uz pēdējo posmu viņi atkrita uz trešo vietu. Tēvs un dēls Bergmaņi pilotē katrs savu neceļu „monstru”. Bet šoreiz viņi arī kopīgiem spēkiem nespēja pretoties Zeizām. Vienotībā spēks! Ēdolē Bergmanis juniors pieveica senioru, bet palīdzēja Ivanam Bergmanim un Sergejam Treļudovam izcīnīt trešo vietu FIA NEZ Cup un Latvijas sudrabu.
Tiem, kam nepatīk sports, bet gribas pavingrināties apvidus braukšanā, domāts tūrisma kauss, ko jau iepriekš izcīnīja Esmeralda Freiberga, Sindija Beķere, Guna Freiberga un Raitis Onužāns. Ēdolē uzvarēja vecmeistars Andris Užulis ar domu biedriem Ati Bērziņu, Vinetu Užuli un Aivaru Balandiņu.
Indulis Vīdušs