4×4 Centrs bieži saņem jautājumus par riepu izvēli 4×4 piedziņas automašīnām. Ziemas tuvošanās nav izņēmums, tāpēc vēlamies padalīties ar pieredzi un padomiem, lai jums vieglāk būtu pieņemt pareizo lēmumu ziemas riepu iegādei.
Ikviena lieta šajā pasaulē tiek radīta ar kādu noteiktu mērķi tās izmantošanai. Riepas nav izņēmums. Tāpat kā visiem zināmais likums – kas der visam, neder nekam. Tāpēc ziemai – ziemas riepas! Un, lai saprastu, kuras ziemas riepas būs labākās tieši jūsu gadījumā, pirmkārt, ir svarīgi saprast, cik garus pārbraucienus veicat ar savu džipu. Otrkārt, pa kādiem ceļiem pārsvarā pārvietojaties. Šiem diviem faktoriem vajadzētu vēl pievienot paša atbildes uz šādiem jautājumiem: cik svarīga man ir drošība, cik svarīgs ir ceļā patērētais laiks un –cik svarīgi ir nokļūt galamērķī vai izpildīt konkrētu uzdevumu.
Tad nu sāksim šķetināt „atbilstošo riepu” sarežģīto uzdevumu. Lai cik paradoksāli neliktos, patiesībā uzdevums nemaz nebūtu tik sarežģīts, ja nebūtu tik daudz piedāvājumu. Riepu tirgus Latvijā ir ļoti piesātināts, un vienīgais segments, kurā kaut kā nav sevišķi daudz piedāvājumu, ir „ labas riepas par zemu cenu”. Vēl, protams, jāatceras, ka riepu izvēle ir ierobežota konkrētajā, jūsu automašīnai nepieciešamajā izmērā. Un, lai kā arī dažkārt negribētos, arī no naudas daudzuma makā…
Ideāla ziemas riepa maksimālai saķerei varētu uzskatīties šādi: maksimāli mīksta gumija, ar radzēm, protektora bloki izvietoti ar salīdzinoši lielām atstarpēm, protektora blokos ir ļoti daudz sīko iegriezumu (lameļu), protektors ir virzienveida un ir ap 15 milimetru dziļš. Reālajā dzīvē gan šāda „ideāla ziemas riepa” nevienam, visticamāk, nav vajadzīga, jo ar tādu labi pārvietoties būtu tikai dziļos laukos bruņurupuča ātrumā. Tā kā mēs dzīvojam 21.gadsimtā un pat džipi pārsvarā pārvietojas pa ceļiem (un visai lielā ātrumā), tad riepu ražotāji ir spiesti izdomāt visādas „viltības”, lai beigās iegūtu mūsdienu prasībām atbilstošu produktu un – apmierinātu pircēju.
Vienkāršoti var teikt: ziemas riepas bez radzēm – pilsētām un galvenajiem valsts autoceļiem, riepas ar radzēm – lauku ceļiem un neceļiem. Lai arī cik laba būtu patiešām laba bezradžu riepa (ar 3-dimensiju lamelēm, gumijas sastāvu ar abrazīva materiāla piejaukumu utt.), apledojušos lauku ceļos tā tik un tā zaudēs labai radžu riepai. Un otrādi – radžotai riepai būs sliktāka saķere un vadāmība par bezradžu riepu pilsētās, uz tīrītām šosejām un – kad sniega nav vispār un līst lietus… Der zināt, ka riepa ar virzienveida protektoru labāk pašattīrās, bet lielāki attālumi starp protektora blokiem nodrošina labāku veiktspēju dziļā sniegā un uz braukšanas virsmas esošā sniega/sniega putras/ūdens izspiešanu, tādējādi nodrošinot maksimālu saķeri ar apakšā esošo stabilo ceļa virsmu.
Nākošais – ja ar džipu braucat bieži un lielus attālumus, parasti nav mazsvarīgs ceļā pavadītais laiks. Tātad – labākas, ilgmūžīgākas, kvalitatīvākas un attiecīgi dārgākas riepas. Te nu nekas cits neatliek, kā uzticēties pazīstamam ražotāja nosaukumam, prasīt padomu riepu speciālistiem vai cītīgāk pastudēt lietotāju atsauksmes internetā. Šādas – labākas un kvalitatīvākas – riepas jums jāizvēlas arī gadījumā, ja arī uz jautājumu par drošību esat atbildējuši apstiprinoši. Jebkurš automašīnas remonts vai, ļaunākajā gadījumā, veselības „remonts” izmaksā krietni vairāk par labu ziemas riepu komplektu.
Bieži cilvēkus mulsina uz riepām esošais burtu salikums „M+S”, kas liek domāt, ka visas riepas ar šādu marķējumu var itin labi izmantot ziemā. Te nu jāsaka, ka gandrīz visas apvidus automašīnu riepas tiek marķētas ar burtiem „M+S” – izņēmums ir vienīgi „tīras” šosejas riepas un vasaras zema profila riepas. Tāpēc negaidiet, ka šis „maģiskais” burtu salikums jums automātiski garantē labu un drošu pārvietošanos ziemā. Kā piemēru varam minēt MT (dubļu riepas) – uz visām ir marķējums M+S. Taču, ja kaut mazliet loģiski padomājam, saprotam, ka dubļi un sniegs ir pilnīgi atšķirīgas vielas ar dažādu konsistenci, tāpēc no dubļu riepām gaidīt labu sniegumu ziemā ir velti.
No visa augstāk teiktā jāsecina, ka, ja vien jums pašam nav zināšanu riepu jomā, labāk par izvēli aprunāties ar speciālistiem, lai ieteiktu labāko risinājumu gan jaudīgam SUV, gan kārtīgam „bezceļu dzelzim”. Un iesakām – lāpsta ziemas periodā jebkuram auto lai ir “standarta aprīkojumā”!
Ar „4×4 Centrs” speciālistu ziemas riepu piedāvājumu jūs variet iepazīties 4×4 Centrs interneta veikalā. Jautājumu gadījumā – droši jautājiet!
Edvīns Bauers
(4×4 Centrs)