Droši vien visi „Ērgļu Izaicinājums 2016” dalībnieki pasākuma dienā pamanīja zilu Ford Ranger pikapu ar ARB uzlīmēm. Un ne tikai pamanīja, bet ar interesi apskatīja šo auto, aprīkotu ar pasaulē pazīstamās Austrālijas firmas ARB 4×4 Accessories aprīkojumu – sākot ar priekšējo buferi un beidzot ar atvilktnēm un ledusskapi kravas kastē. Taču man nākošajā dienā pēc bezceļu svētkiem bija iespēja ne tikai bez steigas iepazīties ar redzamo aprīkojumu, bet arī izbraukt pa ceļiem un bezceļiem ar šo auto.
Austrālijas kompānija ARB 4×4 Accessories ir viena no zināmākajām un populārākajām bezceļu braukšanas aprīkojuma ražotājām. Domāju, ka burtu salikums „ARB” ir zināms ikvienam, kurš kaut nedaudz interesējas par džipiem un apvidus braukšanu. Arī es, protams, zināju, taču, kā izrādījās pēc iepazīšanās ar aprīkoto Ford Ranger, diezgan nepilnīgi.
Laikam būs vietā pateikt, ka kompānijas ARB produkcija ir domāta ceļojumiem, darbam un atpūtai – tātad ikvienam, kurš ar savu apvidus auto strādā vai atpūšas. Attiecīgi kompānijas pieeja produktu izstrādē ir palielināta izturība un veiktspēja, nezaudējot komfortu un pielietošanas vienkāršību. Un nav atšķirības, vai runājam par amortizatoriem vai saliekamajiem atpūtas krēsliem – funkcionalitāte un kvalitāte ir galvenie produkcijas rādītāji.
Pats interesantākais testa braucienā šķita pārbaudīt automašīnas piekares darbību, jo uzstādītie ARB 4×4 Accessories brenda Old Man Emu (OME) BP-51 pārplūdes amortizatori nenoliedzami radīja vēlmi pārbaudīt tos darbībā. Bet tomēr vispirms jāapskata, kas tad vispār ir atrodams ARB Ford Ranger ekipējumā!
Jāatzīst, ka ARB izstrādājumi ir ne tikai funkcionāli, bet arī ar patīkamu dizainu. Turklāt jaušams arī kompānijas skats nākotnē. Uz Ranger atrodamie buferi – gan priekšējais, gan aizmugurējais – ir labs piemērs tikko teiktajam. Esam pieraduši, ka buferi ir no metāla, bet te – priekšējais izgatavots no īpaša plastmasas sakausējuma, kurš ne tikai ir vieglāks par metālu, bet arī Eiropas prasībām atbilstošs, „patīkams” neuzmanīgiem gājējiem. Protams, bufera plastmasa ir izturīga, paredzēta lietošanai bezceļā. Un vēl kāds patīkams moments – sadursmes gadījumā, pēc deformācijas, tā pati atjaunojas sākotnējā izskatā! Tas par inovācijām. Skatāmies uz aizmugurējo buferi. Tas tik organiski iekļaujas mašīnas kopskatā, ka šķiet kā no Ford rūpnīcas nācis. Bet, nē, tas ir ARB! Pārdomātā metāla caurules un alumīnija plākšņu konstrukcija izraisa cieņu un pozitīvas emocijas!
Kravas kastes kulba – pa gabalu šķietami parasta, arī ir pārdomāta un izgatavota, domājot par izturību un lietotāja ērtībām. Kvalitatīva ABS termoplastmasa, atverami sānu logi, konstrukcijas papildus jumta stiprībai, ja nu vēlaties tur pielikt bagāžnieku fotografēšanas platformai vai kravas pārvadāšanai. Ar centrālo atslēgu, mitruma novadīšanu un citām papildus funkcijām, kuras šeit neuzskaitīšu. Kravas kastē – ARB ražotas izvelkamas atvilknes, kuru skaits, izmērs un izvietojums pieskaņojams katra vēlmēm. Un ledusskapis ar saldētavu – arī no ARB, un ilgstošai lietošanai bezceļos automašīnas bagāžniekā. Kas vēl šeit ieraugāms? Protams, vilkšanas aprīkojums, ērta soma stropēm un karabīnēm, dažādi kempinga piederumi – lukturīši, saliekamais krēsls un pat telts… Jebkuru no šīm lietām ir patiešām patīkami paņemt rokās!
Vēl Ranger priekšā greznojas divi LED superlukturi ARB Intensity light – pie tam ar Eiropas sertifikātu! Bet apakšā redzam presētā tērauda aizsargplāksnes dzinēja un transmisijas mezglu pasargāšanai no bezceļā laikus nepamanītiem akmeņiem vai baļķiem. Sānos – ARB aizsargsliekšņi un Safari snorkelis gaisa ieplūdei motoram drošā augstumā. Tas, ko neredzam no ārpuses, ir aizmugurējā un priekšējā diferenciāļa bloķētājus ARB Air Locker.
Nu, ko – laiks ceļā! Mērķis ir veikt testu ARB radītā piekares brenda Old Man Emu uzstādīto atsperu un amortizatoru BP-51 darbībai mūsu lauku ceļos un bezceļos. Uz Ford Ranger uzstādītās atsperes ir izvēlētas konkrētās automašīnas pastāvīgā aprīkojuma svaram (vinča u.c.) un padara auto 4 centimetrus augstāku par standarta komplektācijas Ranger. Saprotamā valodā runājot, mašīnai ir 4 cm lifts. BP-51 amortizatoriem ir regulējami gan saspiediens, gan atsitiens, tiem ir amortizatora korpusā iebūvēti pārplūdes kanāli, kā arī papildus eļļas rezervuārs jeb resīveris. Amortizatoru aprakstā teikts, ka „Old Man Emu BP-51 amortizatori ir pilnīgi jaunas paaudzes pārplūdes (Bypass) amortizatori ar patentētu tehnoloģiju, kas nodrošina nepārspējamu vadāmību un komfortu, gan uz ceļa, gan bezceļā”. Tūlīt redzēsim!
Braucot pa Ērgļu apkārtnes līkumainajiem grants ceļiem, vispirms mazliet pierodu pie automašīnas. Pagaidām nekādu pārsteigumu nav – piekare, protams, strādā labi, ceļš ir samērā līdzens, un līdzīgu braukšanas komfortu nodrošinātu lielākā daļa no pasaulē pieejamiem amortizatoriem.
Pēc pirmajiem 15 „iesildīšanās” kilometriem griežu stūri uz ceļu, kuru zinu sen, un kurš man nekad nav īsti paticis. Parasti visus piecus kilometrus parasti šeit veicu ar zināmām „zobu sāpēm”, jo ceļš šaurs, grants mijās ar lieliem akmeņiem, dažāda lieluma bedrēm un ceļa „viļņiem”, pāris vietās kārtīgas bedres ar ūdeni. Un te nu ir pārsteigums, kad uz spidometra ieraugu bultiņu pie atzīmes „70”! Un varētu „izspiest” vēl vairāk, ja zinātu, ka pretī neviens nebrauc, un nebūtu zināms respekts pret šo automašīnu, kura man nepieder. Ranger ļoti labi turas līkumos, turklāt, neskatoties uz grumbuļaino ceļa segumu, salonā ir ļoti komfortabli. Stūrēju, un baudu šo ceļu. Pirmo reizi divdesmit gadu laikā!
Pēc mazā „rallijreida” Ford tiek iestūrēts pļavā un tests turpinās bezceļa apstākļos. Un secinājums ir tāds, ka OME atsperu un amortizatoru darbība ir tuvu ideālam kompromisam starp veiktspēju un komfortu. Šī tomēr nav sportam domāta piekare, tāpēc uz 100 pa pļavu pat nedomāju atvilkt, bet braukt var pietiekoši ātri un tajā pašā laikā justies labi pie stūres. Ar gandarījumu dodamies atpakaļ Ērgļu virzienā. Bija interesanti, un pirmā tuvākā iepazīšanās ar ARB 4×4 Accessories ir izdevusies! Patiesībā jau katrs ARB ražojums būtu lielāka vai mazāka apraksta vērts, jo te ir par ko parunāt! Un pie iespējas solu padalīties ar saviem iespaidiem arī turpmāk!
Edvīns Bauers, 4×4 Centrs
Foto: Edvīns Bauers, Alberts Ziemelis
Piekare Old Man Emu
Kravas kastes kulbas
Aizsargpannas un vilkšanas cilpas
Auto ledusskapji
Buferi
Ceļojumu inventārs
Diferenciāļa bloķētāji
Jumta bagāžnieki
Sānu sliekšņi
Snorkeļi
Vilkšanas aprīkojums